New Scientist ⟩ Taevastest kiirtest saavad eriti täpsed teejuhid

David Hambling
, New Scientist
Kunstniku nägemus sellest, kuidas suure energiaga kosmiliste osakeste põrkumisel Maa atmosfääri molekulidega tekkib uute osakeste vihm, mille hulgas ka müüoneid. Foto: NASA

Kosmiliste kiirte tekitatud müüonite abil navigeerimine võiks kõrgetel laiuskraadidel täiendada GPSi või töötada koguni vee ja maa all.

(Osakestefüüsikas tähistatakse müüoneid kreeka tähega müü – μ. GPS on spetsiifiliselt Ameerika Ühendriikide satelliitnavigatsiooni nimetus.)

USA mereuuringute amet (ONR, Office of Naval Research) on sõlminud lepingu Ühendkuningriigi firmaga Geoptic Infrastructure Investigations, et demonstreerida uudset navigeerimissüsteemi Arktikas, kus GPS-levi on kehv, sest USA sõjaväesatelliidid tiirlevad enamasti madalamatel laiuskraadidel.

Ettevõtte positsioneerimissüsteem (μPS või ka muPS) kasutab satelliitide raadiosignaalide asemel (mida kasutab GPS) hoopis kosmiliste kiirte tekitatud müüoneid. Kui kõrge energiaga kosmilised kiired Maa ülemist atmosfäärikihti tabavad, sajab alla