AK Virtuaalreaalsus õpetab ja kontrollib: trauma järel ei pruugi inimene teha, mida ta arvab, et teeb (1)

Taastusraviseade GRAIL.
Taastusraviseade GRAIL. Foto: Sander Ilvest / Postimees

Ida-Tallinna keskhaigla (ITK) taastusravikliinik on Eestis ainulaadne – nimelt on oluline ravi osa virtuaalreaalsus. Virtuaalreaalsust tuntakse maailmas üsna laialdaselt kui psühhoteraapia osa, seda näiteks foobiate, sõltuvuste või ärevuse ravis, kuid tegelikult saab seda edukalt rakendada ka füüsiliste vigastuste ja kognitiivsete häirete korral.

«Meie eesmärk on patsientide elukvaliteeti tehnoloogia abil võimalikult palju parandada. Oluline on ka see, et arendusinsenerid oleksid täisväärtuslik osa meeskonnast, mitte ei nikerdaks kusagil oma masinatega üksinda. Koostöös arstide ja terapeutidega valmivad lahendused on kõigile osapooltele mugavamad ja tulemus on kokkuvõttes parem,» ütleb kliiniku juht Heidi Alasepp.

Virtuaalreaalsust on mitut tüüpi. Virtuaalne täissukeldumine ehk full immersion tähendab seda, et inimene kogeb virtuaalset ruumi enda ümber täielikult, tal kaob piiritunnetus päris- ja virtuaalmaailma vahel. Levinud on ka simulaatorid, kus kasutaja on teadlik välismaailma eksisteerimisest, kuid näiteks ekraanide ja projektorite abil kogeb ta siiski virtuaalmaailma üsna keskendunult. Ida-Tallinna keskhaigla taastusravikliinikus kasutatakse mõlemat varianti mitmel moel. Võimalik on stimuleerida nii kognitiivseid funktsioone kui ka kaasa aidata füüsilistest traumadest taastumisel.

Tagasi üles