Planeet, mis on nii kuum, et selle atmosfääris aurustuksid metallid

teadus.postimees.ee
Meie päikesüsteemi suurim planeet Jupiter.
Meie päikesüsteemi suurim planeet Jupiter. Foto: AFP PHOTO/ NASA/ ESA/ HUBBLE

Rahvusvaheline teadlaste meeskond teatas kolm päeva tagasi Cornelli ülikooli vahendusel, et nad on avastatud uue planeedi nimega TOI-1431b, mis on nii kuum, et kui mõni eluvorm sinna ka kunagi satuks, aurustuks ta koheselt õhku.

TOI-1431b, tuntud ka kui MASCARA-5b asub Maast 490 valguasaasta kaugusel. See on umbes poolteist korda suurem ja veidi üle kolme korra raksem kui meie Päikesesüsteemi suurim planeet Jupiter. Vastavastatud planeet tiirleb ka väga tihedal orbiidil, nimelt teeb ta ringi ümber suhteliselt kirka ja väga kuuma tähe kahe ja poole päevaga, vahendab CNET.

Kuna planeet asub tähele niivõrd lähedal, on TOI-1431b atmosfääris nii kuum, et ükski eluvorm seal vastu ei peaks. Sealne keskmine päevane temperatuur on 2700 kraadi ja öine 2300 kraadi, mis on kuumem enamiku metallide sulamistemperatuurist ja ka sulavast laavast. Umbes sellisel temperatuuril on raketimootoritest väljuvad heitgaasid. Tihti ei ole ka punased kääbustähed nii tulised ning planeedi temperatuur on kõrgem kui see on 40% Linnutee galaktika tähtedest.