Rahvusvaheline Kosmosejaam lekib jälle õhku (4)

Foto: NASA

Kosmoselabori õhurõhu tase on langema hakanud ja keegi ei tea täpselt, miks see nii on.

Kuigi astronautide elu veel ohus ei ole, on NASA avaldatud teade kosmosejaama õhurõhu seni seletamatust langemisest muret tegev, kuna ei ole seletatav ühegi teadaoleva õhukaoga. Esimest korda täheldasid kosmosejaama haldavad teadlased, et miski ei klapi, juba 2019. aastal. Tollal oli õhukadu aga vaid väga väike, mistõttu ei alustatud koheselt ka lähema uurimisega. Aegamööda on väljavool aga suurenenud, mistõttu on kosmoseagentuurid nüüd kiiremas korras õhu ilmaruumi pääsemise paika otsimas.

Nagu kirjutab Science Alert, ei ole pardal olevate inimeste elu praegu ohus, kuid nädalavahetusel peavad NASA komandör Chris Cassidy ja kosmonaudid Ivan Vanger ja Anatoli Ivanišin peituma teenindusmoodulisse Zvezda, kuniks missioonikontroll lekke päritolu otsib. Nimelt tuleb lekke otsimiseks sulgeda õhukindlalt kõigi kosmosejaama moodulite uksed, et jälgida nendes toimuvaid õhurõhu muutusi.

Viimati lekkis ISS kaks aastat tagasi. Tollal tuvastati Vene mooduli seina seest puurimisjälgedega kahe millimeetri suurune auk, mis andis alust ka rohkete vandenõuteooriate tekkeks, kuigi tõenäoselt oli tegu siiski tootmisveaga. Praeguseks on Roskosmos läbi viinud ka põhjaliku uurimise, kuid selle tulemusi ei ole avalikustatud.

Lekete uurimine on keeruline ennekõike seetõttu, et kosmosejaama õhurõhk ongi kõikuv ning sõltub paljudest asjaoludest alates jaama temperatuurirežiimist ja lõpetades avakosmoses käikude mõjuga. Igal juhul peaks esialgsed tulemused juba selle nädala lõpuks avalikustatama.