Vaata: nähtamatut Universumi uuriv teleskoop avaldas esimesed pildid

Kaur Maran
, toimetaja
Linnutee naabergalaktika Suur Magalhaesi Pilve komposiitpilt, mille sisse on koondunud seitsme kaameraga 18. ja 19. oktoobril tehtud mitmed ülesvõtted. Silmatorkavamad struktuurid on siin peamiselt supernoovade jäänused, ehk tähtede elu lõpus toimuvatest plahvatusest järele jäänud atmosfäärid. Neist silmatorkavaim on pildi keskel paistev SN1987A. Foto: F.Haberl, M. Freyberg and C. Maitra, MPE/IKI

Hiljuti tööle lülitunud röntgenkiirguse-teleskoop eROSITA avaldatud pildid kinnitavad, et lähiaastatel jõuab teadlasteni tohutu kogus uusi andmeid, mis tõotavad kergitada saladuskatet müstiliselt tumeainelt.

Kogu eROSITA missiooni pikaajalisemaks eesmärgiks ongi teha kindlaks uusi üksikasju mõistatusliku tumeaine kohta. Nimelt on füüsikud juba aastaid teadnud, et meie teadmistes Universumi ülesehituse kohta on olulisi vajakajäämisi – meile tuttav mateeria moodustab ilmaruumis olemasolevast ainest vaid ligi 4 protsenti, tumeaine ligi 26 protsenti ning ülejäänu pannakse veel päris tundmatu asja arvele, mida nimetatakse praegu tumeenergiaks. Selle jaotuse kindlaks tegemise eest anti muu hulgas sel aastal ka füüsika Nobeli preemia füüsik James Peebles’ile.

Teadmised tumeaine ja –energia olemasolust pärinevad peamiselt kaudsetest vaatlustest selle kohta, kuidas nende külgetõmbejõud ülejäänud Universumi mõjutab. Nende mõjude täpsem kaardistamine ongi eROSITA eesmärkidest – süvakosmose röntgen-kiirguse spektris uurimine võimaldab teha kindlaks paljutki meile seni tundmatute Universumi struktuuride kohta. Satelliit jõudis kosmoseruumi sel suvel ning nüüdseks on kätte jõudnud ka juba esimeste fotode avaldamise aeg.

«See on tõeline unistuse täitumine. Teame nüüd, et eROSITA suudab oma eesmärke täita ja koostada kogu taevalaotusest enneolematu täpsusega röntgen-kiirte kaardi,» ütles satelliidi teadusprogrammis töötav Max Plancki Maavälise Füüsika Instituudi teadlane Andrea Merloni. Tema kinnitusel saab satelliidi pärand igal juhul olema tohutu. Kui vaadata nähtava valguse spektris tehtud pilte Universumist, siis domineerivad seal ennekõike tähed, aga röntgenkiirguse spektris on esikohal hoopis mustad augud. Galaktikate asemel paistab röntgen-spektris aga nendevahelised gaasipilved, mille joondumisest paistab ka Universumi tumeaine struktuur.

eROSITA pilt vastastikmõjus galaktikatest punase, rohelise ja sinise värvi komposiidina. Foto: T. Reiprich (Bonni Ülikool), M. Ramos-Ceja (MPE), J. Sanders (MPE), F. Pacaud (Bonni Ülikool), D. Eckert (Genfi Ülikool), N. Ota (Bonni Ülikool), E. Bulbul (MPE), V. Ghirardini (MPE), MPE / IKI