Kui esimesed palvekeed Tallinna jõudsid, olid need kogu kristlikus maailmas veel üsnagi uudne leiutis, kirjutab arheoloog Erki Russow.
Keskaegse turuplatsi arheoloogiline uurimine pakub alati huvitavaid leide, sest aastasadu hoonestamata püsinud ning pidevalt rahvarikkas kohas pudeneb ikka üht-teist maha. Eriti kehtib see linna algusaegade puhul, kus sillutamata tänavate-väljakute pehmest pinnasest oli pisemaid esemeid raske kiiruga üles leida. Sestap pole üllatav, et ka Raekoja platsi 13.–14. sajandi esemeline aines on erakordselt mitmekülgne, muutudes üheülbalisemaks ajast, mil maapind kaeti kivisillutisega.
Raeplatsi silmapaitavate või erandlike leidude seas on palju selliseid, mis kõnelevad n-ö enese eest, avades juba põgusa pealevaatamisega nii oma otstarbe kui ka vanuse. Kuid päris mitmel juhul on üksikasjalik leiukontekst – 1950.–1960. aastatel jäeti see kahjuks korralikult dokumenteerimata – asja laiemasse raamistusse panekul ikkagi määrava tähtsusega.
Üks selliseid ebakindlaid „juhtumeid“ on näiteks peotäis ilmselt ühe kogumina üles korjatud merevaigust helmeid. 1953. aasta kaevamiste leiunimekirja järgi leiti need „V kihi 9. ruudust“ (ehkki ka see pole lõpuni kindel!), mis lahtiseletatult tähendab asukohta 90–110 cm sügavusel uuringuteaegsest maapinnast. See jätab lahtiseks, kas asjad tulid hilisest või vanemast kasvupinnasest – see on aga esemete vanuse hindamisel oluline, sest merevaiku kõigest vaadeldes pole võimalik öelda pärlite täpset valmistamise ja kasutamise aega. Kui aga eeldada, et keejäänuste naabruses asunud keraamikakatked on seotud sama leiukontekstiga, siis võime välja pakkuda, et need pisikesed kettakesed kadusid turuplatsi mutta millalgi 13. sajandi lõpukümnendeil. Seda dateeringut toetavad mõneti ka mõned teised merevaiguleiud – kokku on Raekoja platsilt leitud paar tosinat sellist helmest. Niisiis kaotas keegi 1280.–1290. aastate Tallinnas ära merevaigust palvehelmekee.