Antarktika-uurija Enn Kaup võrdleb Antarktika kogemust teadlase ja turismigrupi juhina.
Tänapäeval on Antarktika tähtsaim ekspordiartikkel sealt saadav teadusteave piirkonna ning kogu Maa mineviku, oleviku ja tuleviku keskkonnast. Tegevusi maismaal 60. paralleelist lõunas otsustavad konsensuslikult Antarktika lepingu hääleõiguslikud riigid (kes saadavad sinna ekspeditsioone, neid on praeguseks 29). Maavarade kaevandamine on keelatud vähemalt aastani 2048, keskkonnakaitse reeglid on väga karmid. Jätkub reguleeritud, ettevaatuspõhimõttest lähtuv kala- ja krillipüük Lõunaookeanis.
Alates 1960ndatest areneb turism, mis käibelt on nüüdseks piirkonna tähtsaim majandusharu. Üha enam turiste kogu maailmast kasutab mugavat, kuigi kulukat võimalust astuda Maa viimasele kõnnumaale, nautida unustamatuid vaateid kaunitele maastikele, näha erilisi loomi. Suvel 2012/2013 külastas Antarktikat 34000 turisti, kuid 2017/2018 juba üle 51700, neist 43 000 ka maabus Antarktikas. Antarktika poolsaare piirkonnas ristleb igal hooajal veerandsada turismilaeva, igaüks teeb kümmekond reisi. Ehk võivad need turistide hordid Antarktika kordumatud loodusväärtused «surnuks armastada»? Milline on turismi mõju Antarktika keskkonnale, võrrelduna aastakümneid tegutsenud teadusjaamade mõjuga?
Esimest korda turistidega Antarktikas
Olukord selgines mulle aastavahetusel 2018/2019 toimunud turismireisil Ushuaiast Lõuna-Shetlandi saarte ja Gerlache’i väina piirkonda. Olen aastakümneid uurinud järvi mandri vastaspoolel Ida-Antarktises, kus loodus paljuski erinev, osalenud mitme riigi üheksas ekspeditsioonis. Nüüd olin eksperdiks eesti turistidele, kes osalesid 11-päevasel reisil «Klassikaline Antarktika» laeval Sea Spirit.
Toimetus soovis mu reisimuljeid ka võrdluses Antarktika teadusekspeditsioonidega. Erinevusi oli, need algasid juba ettevalmistustest. Edukas ekspeditsioon algab põhjalikust ettevalmistusest. Amundsen kirjutas: «Võit kuulub sellele, kellel on kõik korras, ja siis nimetatakse seda õnneks; kaotus langeb osaks sellele, kes jättis võtmata vajalikud ettevaatusmeetmed, ja siis nimetatakse seda ebaõnneks.» Kui ekspeditsioonil külastatava teadusjaama läheduses on järvi, mõtled-otsustad, millist probleemi tahad lahendada ning millist metoodikat, aparatuuri ja abivahendeid vajad. Kõik tuleb hoolega ja loopimiskindlalt pakkida ning suurem osa varem laeva või kaubalennukiga teele saata. Viimastel aegadel olen lennanud Tallinnast Hobartisse, Kaplinna või Punta Arenasesse ja sealt enamasti ekspeditsioonilaevaga Antarktikasse seilanud. Tihedates ettevalmistustes kulub vahel aasta, vahel mõni kuu, mil lisab jõudu kõrgendatud meeleolu, sest süda põksub rõõmsalt, justkui oodates taaskohtumist kallimaga. Lõpuks järvejääl esimest proovivõtuauku puurides tunned end koduselt, rahunenuna ja õnnelikult.