Kuigi Tallinna varasemate asukate varakirstud ei pruugi olla säilinud, kõnelevad siin-seal leitud lukkude ja võtmete jäänused siiski sellest, kuidas linnaelanikud oma vara hoidsid, kirjutab arheoloog Erki Russow.
Kaheksa aastasaja eest Tallinna lahe lõunakaldale kerkinud keskuse vereringe moodustas kaubandus, täpsemalt vahenduskaubandus ida ja lääne vahel. Idast saabunud tooraine ja läänest toodud tarbe- ja luksuskaupade ning soolalt teenitud tuluga ehitati üles võimsate müüride ja kõrgete tornidega uhke kaubalinn – asjata ei öelda, et Tallinn ehitati soola peale. Selle tunnistuseks on muu seas nii vanalinna hiliskeskaegsete elamute vintsiga katusealused korrused kui ka Sauna tänava soolast puretud laohooned. Kauba ja kohaliku käsitöö vahendamine tõi linlasele leiva lauale ning aitas Tallinnast kujundada lähedalt ja kaugelt tulijaile ligitõmbava keskuse, ent mitte kõik ei saabunud siia parimate kavatsustega.
Kui siiani säilinud valdavalt hiliskesk- ja uusaegsed kaupmeheelamud ja aidahooned pakuvad meile hea ettekujutuse, kuidas ja kuhu kaugkaubandusele keskendunud pürjelid oma väärt kraami kurja ilma ja silma eest paigutasid, siis 13. sajandi tärkava linnaruumi puhul on seda palju keerulisem aduda. Toonasest linnamaastikust pole kaasaja tänavapildis esmapilgul pea midagi näha, sest aja jooksul ehitati esimesed hooned vastavalt oludele ja vajadustele üle ja ümber. Ajapikku ei muutunud mitte ainult majade materjal, vaid ka viis, kuidas mere tagant laevaga saabunud ning linna tagamaalt vankrivooriga pärale jõudnud kaupa turvaliselt ladustada.
Võib arvata, et hansalinna esimestel tegutsemiskümnenditel, mil asula oli suuremate tulekahjude ja loodusjõudude vastu kaitsetu, hoolitses kohalik kogukond oma rikkuse eest üheskoos. Võimalik, et asula algaastail leidis teatud osa hinnalisematest kaupadest ulu ülal Toompea linnuses, kuigi pigem erandjuhtudel: ühest küljest oli kaalukama varanduse sage mäkke vedamine tarbetult tülikas ning teiselt poolt, nagu näitab 1230. aasta paiku aset leidnud juhtum, kus mõõgavennad kodanike majakraami röövisid, ei pruukinud isegi kõrged kindlusemüürid ausalt teenitud omandit kaitsta. Sestap hoiti kaupu kodule lähemal, kohas, mis pakkus peale hingetoe vajaduse korral ka kaitset varga eest – kirikus.