Kuidas Tallinna linnaisad esimeste müüride rajamise ajal kivipuruga teid täitsid ja milliste jalatsitega nad neid mööda käia võisid, kirjutab arheoloog Erki Russow.
Iga linnaline asula vajab sujuvaks toimimiseks põhilisi eeltingimusi: toitu lauale toovat ja koldeaset soojaks kütvat tagamaad ning tervisele soodsat keskkonda, varasematel aegadel samuti kaitset välisohu vastu. Kuid üks peamisi eeldusi, mis tagab igale keskusele pika eluea ja õitsengu, on korras infrastruktuur. Mitte asjata ei peegelda linna hüvangut see, kuidas on korraldatud teede heakord, valgustatus ning liikumine avalikus ruumis. Ühtlasi annab teede- ja tänavavõrgu uurimine sageli aimu linnaruumi arengust: kas see on olnud iseenesliku tekkega või keskselt suunatud, kuidas ja kuhu on keskus laienenud, millised võisid olla asula varasemad tuiksooned jne.
Tallinna ajaloolise teedevõrgustiku uurimine küündib tänaseks enam kui aastasaja taha. Juba 20. sajandi alguses oletas baltisaksa arhitekt ja muinsuskaitsja Wilhelm Neumann vanalinna plaani põhjal, et keskaegse linna algrakuke asus Niguliste kirikut ümbritsenud kvartalites. Järgnevatel aastakümnetel lisasid uurijad Neumanni teooria kõrvale arvukalt uusi, sest hansalinna tuumikala tänavate ebakorrapärane asetus lubab välja pakkuda vahel rohkem, vahel vähem tõesena tunduvaid hüpoteese. Nii on linnaplaani ja 13. sajandi kirjalike allikate najal välja pakutud (nt Paul Johansen), et muinasaja lõpu küladest rannikule suundunud maismaateed koondusid vanalinna alale. Leo Tiik omakorda leidis 1950. aastatel, et Tallinna tänavavõrgustiku alged ulatuvad 10.–11. sajandisse, päädides 13. sajandi alguses Raekoja platsi piirkonda ümbritsenud ringtänavasüsteemiga. Oma arvamuse on välja öelnud veel paljud teised,1 kuid harilikult ühendab neid kõiki paar lähtekohta: väited tuginevad esimeses järjekorras linnaplaani vaatlusele ning parimal juhul on arvesse võetud ka vanalinna territooriumi väga mitmekülgset maastikuliigendust.