Kolm Tallinnast leitud inimkujutistega savikannude katket võivad olla märgid pealinna jõudnud Lübecki kaupmeheprouadest, kirjutab arheoloog Erki Russow.
Kui Valdemar II purjetas 1219. aasta sügise hakul tagasi Taani, jäi temast Toompeale maha jõudsalt kerkiv kivilinnus ning esimene paikne kristlaste kogukond – garnison kindluses, misjonitööle pühendunud piiskopid ja mungad ning uue keskuse rajamiseks-püsimiseks vajalikud käsitöölised ja kaupmehed. Kas ja kui paljud neist jäid siia päriseks, pole teada. Teatud mööndusega võime ristisõdalaste seast otsida esimesi keskaegse asula elanikke, nagu näiteks 1221. aastani Taani asehaldurina tegutsenud Lundi peapiiskop Andreas Sunonis ning kuninga poolt Tallinna piiskopiks nimetatud Wescelinus. Ka järgnevate aastate kirjasõnast leiab üksikuid nimeliselt mainitud isikuid, kes on mõnda aega siin viibinud, ent nende sidumine kaubalinna elanikkonnaga oleks sama meelevaldne kui nimetada neid piiskoppe esimesteks tallinlasteks. Pealegi ulatub Tallinna ala püsiasustus Valdemari tulekust palju kaugemale minevikku.
Seega valitseb Tallinna vanimate linnaelanike lähema päritolu suhtes siiani valdavalt teadmatus, kuid kaudsete andmete põhjal saame siiski oletada, kust võisid pärineda esimesed teadlikult siia ümber asunud inimesed. Kõige vahetumat infot pakuksid mõistagi 13. sajandiga seostatavad inimluud, kuid paraku on Tallinnast selle perioodi matuseid säilinud vaid haruharva.
Migratsiooni lähtepunkte oli kahtlemata arvukalt. Oma kaalukas osa Läänemere äärde 13. sajandil tekkinud linnade asutamises oli Reinimaalt ja Vestfaalist pärit kaupmeeskonnal, kelle hõbedasi jalajälgi leiab muu hulgas juba Eesti 12. sajandi aaretest.1 Ilmselt tuleb just nende piirkondadega seostada ka Mõõgavendade ordu kutsel 1230. aastal Ojamaalt Tallinna ümber asunud saksa kaupmehi, keda, kui uskuda omaaegset algallikat, saabus siia 200 ringis. Samas väärib meenutamist, et 13. sajandi algupoolel kuulus suur osa Läänemere lõunakaldast Taani kuningriigi koosseisu, mistõttu sattus 1220.–1240. aastatel Tallinna nii lääneslaavlasi kui ka lõunaskandinaavlasi – mõned sõdalase, teised kaupleja, käsitöölise või kloostrielanikuna. Mööda ei saa vaadata ka Loode-Venemaast, sest Riia ja Tartu kõrval asus Tallinnaski linna alguskümnenditesse ulatuv vene kaubahoov, ning Rootsi-Soome rannikualast, kust saabus lihtrahvast.