Gravitatsioonilained näitasid tähte neelavat musta auku (2)

Kaur Maran
, toimetaja
Pilt on illustreeriv
Pilt on illustreeriv Foto: L. Calcada/M. Kornmesser/ ESA / Scanpix

USAs ja Itaalias asuvate gravitatsioonilaine-observatooriumiteni jõudnud signaalid näitavad esmakordselt märke neutrontähte neelava musta augu tekitatavatest plasmajugadest.

LIGO ja Virgo gravitatsioonilaine-observatooriumid on toonud meile esimesed otsevaatlused sellest, mis toimub siis, kui must auk neelab endasse terve tähe. Esimese märgi sellise kosmilise sündmuse toimumisest tuvastasid LIGO ja Virgo 26. aprillil kell 15:22:17 maailmaaja järgi, kirjutab Nature.

Kuigi arvutused ei ole veel lõpuni viidud, viitab lainete iseloom aina veenvamalt võimalusele, et tegu võis olla esimese korraga, kui teadlased on suutnud oma seadmetega vaadelda musta augu ja neutrontähe kokkupõrget, täpsemini seda, kuidas must auk pisikese, kuid ülitiheda neutrontähe endasse neelab. Varem on LIGO ja Virgo meeskonnad suutnud tuvastada näiteks kahe musta augu või kahe neutrontähe kokkupõrkel tekkinud gravitatsioonilaineid.

Arvutused näitavad, et kokkupõrge pidi toimuma Maast ligikaudu 1,2 miljardi valgusaasta kaugusel. Uudis kokkupõrkest pani teadlased kibekiiresti tööle, lootuses tabada see ka muude observatooriumite abil.

Musta augu ja neutrontähe kokkupõrke tuvastamine on oluline, kuna varem ei ole sellised kaksiksüsteemid vaatluslikku kinnitust leidnud. Lisaks võimaldab see panna proovile mitmeid üldrelatiivsusteooria üksikasju ja näidata, mis juhtub musta auku kukkuva objektiga.