Saturn võib oma kuulsad rõngad peagi kaotada (4)

Kaur Maran
, toimetaja
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Saturn
Saturn Foto: Gordan Ugarkovic / AFP / Scanpix

NASA värke uuringu põhjal näib, et Päikesesüsteemi kuues planeet Saturn kaotab oma kuulsaid rõngaid, kusjuures rõngaste kadu toimub maksimaalse võimaliku kiirusega.

Päikesesüsteemi suuruselt teine planeet Saturn on populaarteaduses tuntud ennekõike oma ikooniliste erineva suurusega kivitükkidest ja jääkamakatest koosnevate rõngaste poolest. Teadusajakirjas Icarus avaldatud uuringust ilmneb aga, et planeedi gravitatsioon kisub rõngaid enda poole nii tugevalt, et «vaid» 100 miljoni aasta pärast võivad rõngad juba ajalugu olla.

«Meie arvutuste kohaselt eemaldab Saturn oma rõngastest poole tunniga koguse vett, mis on võrreldav täismõõdus Olümpiamängude basseiniga. Sellest üksinda piisaks, et rõngaste süsteem 300 miljoni aastaga hävitada. Paraku teame Cassini kosmoseaparaadi vaatlustest, et lisaks vajub planeedi ekvaatorile ka kivist materjali. Seetõttu on rõngastel «eluiga» ees veel vaid sadakond miljonit aastat, mis on kosmoseuuringute kontekstis aga võrdlemisi lühike aeg,» ütles NASA Goddardi Kosmosekeskuse järeldoktorant James O’Donoghue.

Saturni rõngaste päritolu on teadlastele juba aastaid olnud oluliseks uurimisküsimuseks. Ühe teooria kohaselt tekkisid need juba koos planeedi enda sünniga, teise järgi aga on need Saturniga hiljem liitunud. Uuemad käsitlused pooldavad pigem teist versiooni. Tõenäoselt on rõngad enam-vähem oma eluea keskpaigas ning hääbuvad nüüd vaikselt. Seejuures on võimalik, et samasugused rõngad on kunagi olnud ka näiteks Jupiteril, Uraanil või Neptuunil, kuid need on hävinud vaid veidi enne inimkonna kosmoseuurimise algust.