Küsimus vastatud: kui palju toodavad valgust kõik ilmaruumi tähed?

Kaur Maran
, toimetaja
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: NASA/DOE/Fermi LAT Collaboration

Teadlased arvutasid välja, kui palju valgust Universumi tähed alates Suurest Paugust tootnud on.

Me teame, et esimesed tähed tekkisid ligikaudu 14 miljardit aastat tagasi koos Universumi endaga ning erinevate hinnangute kohaselt peaks tänapäevaks olema maailmaruumis kokku ligikaudu triljon triljonit tähte ja kaks triljonit galaktikat. Värskes uuringus arvutas grupp USA teadlasi välja, kui palju valgust kõik need tähed oma eluea jooksul maailmaruumi kiiranud on. Selleks vajalikud vaatlusandmed saadi NASA Fermi gammakiirte kosmoseobservatooriumi abil, kirjutab Independent.

«Suutsime Fermi andmete abil mõõta ära kogu tähevalguse, mis üldse kunagi tekkinud on. Varem ei ole midagi sellist tehtud,» ütles uuringu juhtivautor, USAs Lõuna-Carolina osariigis asuva Clemsoni Ülikooli astronoom Marco Ajello. Suurem osa sellest valgusest pärineb tähtedest, mis asuvad galaktikate sisemuses. Teadlaste endi hinnangul on saadud andmed vajalikud kogu Universumi arengu mõistmiseks.

Mõistagi on välja arvutatud number inimmõistusele hoomamatult suur – ülikooli pressiteate kohaselt on tähed kogu Universumi arengu jooksul kiiranud välja 4*1084 ehk siis 4 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 footonit.

Tohutust valguse hulgast hoolimata on sellest vaid kaduvväike osa meile nähtav. Meieni jõudev osa kogu Universumi valgusest on teadlaste sõnul võrreldav sellega, kui vaataksime pimeduses säravat 60-vatist elektripirni 4 kilomeetri kauguselt. Põhjuseks on muidugi Universumi mõõtmed, aga ka selles leviva valguse hajumine.

Fermi andmestiku võlu seisneski selles, et vaatlusandmete põhjal sai välja arvutada, kui suure osa sensoritele langenud valgus algselt tähe poolt välja kiiratud valgusest moodustas.