Kõrbest leitud tiivuline roomaja võib olla vanim lennuvõimeline selgroogne

Hans Alla
, toimetaja
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Caelestiventus hanseni kolba 3D-prinditud jäljend.
Caelestiventus hanseni kolba 3D-prinditud jäljend. Foto: Michael Skrepnick Nate Edwards/BYU Photo

Teadlaseid leidsid Utah kõrbest tänaseni vanima pterosauruse kivistunud säilmed. Kivistised lükkavad esimeste selgroogsete lendajate esinemise tervelt 210 miljoni aasta tagusesse minevikku.

Pterosauruseid peetakse tihtipeale ekslikult dinosauruste hulka kuuluvaks, ent tegelikult on tegemist hoopis teise roomajate klassiga. Ehk kõige kuulsam pterosaurus on esimene avastatud omasugune pterodaktülos. Samasse loomarühma kuulub ka kõige suurem kunagi omal jõul lennanud loom Quetzalcoatlus northropi.

Uuele liigile pandi teaduslikuks nimeks Caelestiventus hanseni (ehk siis taevane tuul) ning tema luude kivistunud jäljed leiti Utah osariigi kõrbest paleontoloogide seas nimega Saints & Sinners (Pühakud ja Patustajad) tuntud sadade miljonite aastate vanusest oaasist, seisab Brigham Youngi ülikooli teates.

Looma säilmed on täna veel liivakivikihtides kinni, paleontoloogid skanneerisid kivistisi ning lõid kolbast kolmemõõtmelise mudel, mille ka välja printisid. Ilmselt põua tõttu hukkunud isend polnud veel täiskasvanud, tema tiibade siruulatus oli umbes 1,5 meetrit. Looma alalõualuu küljes oli luust serv, mis võis kunagi toestada rippuvat lihamassi või pauna nagu tänastel pelikanidel.

Caelestiventus hanseni näol on tegemist vanima kõrbest leitud pterosaurusega. Tema kivistisi kirjeldav teadustöö ilmus ajakirjas Nature Ecology & Evolution.