Jaapani kosmoseaparaat jõudis «teemantkujulise» Ryugu asteroidini (1)

Kaur Maran
, toimetaja
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Asteroid Ryugu, millele plaanib maanduda Jaapani Kosmoseagentuuri aparaat Hayabusa-2. Foto: HANDOUT / REUTERS

Aastast 2014 Ryugu asteroidi poole teel olnud Hayabusa-2 kosmoseaparaadi missiooni olulisem osa algab juba lähitulevikus, kui maandurid alustavad pinnaseproovide kogumisega.

Nüüd asub Hayabusa-2 asteroidi pinda uurima ja otsima maandumiseks kõige soodsamat kohta. Maandumisele järgneb asteroidi pinda lõhkelaengu tulistamine – plahvatuse abil on võimalik saada kivimiproove Ryugu sügavamatest kihtidest, mis ei ole mõjutatud kosmoseilmast ja kiirgusest, kirjutab BBC.

«Esialgu uurime põhjalikult asteroidi pinnaelemente ja valime välja maandumiskoha. Seejärel saame juba asuma materjaliproove koguma,» selgitas missiooni juht Makoto Yoshikawa BBC’le.

Asteroidiproovide kogumine on oluline, kuna nende põhjal saavad teadlased teha järeldusi Päikesesüsteemi tekke-ja arenguloo kohta. Lisaks loodetakse sealt leida vihjeid maise elu päritolu kohta.

Ryugu puhul on esimeseks üllatuseks selle kuju. Nimelt on sellised «teemantikujulised» kosmosekivid reeglina pigem kiire pöörlemisega, Ryugu teeb ühe täispöörde aga 7 ja poole tunniga, mis on aga suhteliselt pikk aeg.

Kokku veedab Hayabusa-2 Ryugu ümbruses ja pinnal poolteist aastat.