NASA: Marsil leidub orgaanilisi ühendeid ehk võimaliku elu jälgi (1)

Hans Alla
, toimetaja
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kulgur Curiosity
Kulgur Curiosity Foto: NASA

Täna, Eesti aja järgi kell üheksa õhtul, tegi USA kosmoseagentuur NASA avalduse, et Marsil leidub orgaanilisi ühendeid, mille allikaks võib olla elu.

Andmed pärinevad kulgur Curiosity'lt, mis on uurinud Marsi Gale'i kraatrit 2012. aasta augustist. Gale'i kraatri põhjas laius aastaid tagasi järv.

Leiduvad orgaanilised ühendid võivad pärineda nii elust kui muudest, mitte-bioloogilisest allikast.

Orgaaniliste ühendite all peavad NASA teadlased silmas, et leiti molekule, mis koosnevad süsinikust, vesinikust ning vähemal määral muudest elementidest. See ei tähenda tingimata, et need pärinevad elust, kuid bioloogiline allikat ei saa ka välja arvata.

Curiosity automatiseeritud laborid suutsid tabada benseeni ja propaani, mis arvatavasti olid enne proovi võtmist osa mingist suuremast ja keerukamast ühendist.

Ühendid leiti Curiosity puuri abil viie sentimeetri sügavuselt Marsi pinnasest. Nõnda ligidalt pinna alt ühendite leidmine tähendab, et neid peab sügavamal veelgi rohkem leiduma, kus neid kosmiline radiatsioon mõjutab vähem.

Euroopa Kosmoseagentuuri ExoMars kulguril on puur, mis suudab puurida kuni kahe meetri sügavusele pinna sisse. Kui Marsil leiduvates ühendites on märke bioloogilisest elust, siis peaks neid nõnda sügavalt leidma.

Üheskoos pinnases leiduvate ühenditega avastati ka metaani aastaaegadega seotud tsükkel. Tuvastatud signaalid viitavad, et sügaval Marsi pinna all on metaani mis sõltuvalt ajast paiskub tsükliliselt atmosfääri. Sellegi allikas poel teada, pärineda võib metaan nii geoloogilistest kui bioloogilistest protsessidest. Kuid kuna 95 protsenti maisest metaanist on bioloogilist päritolu, siis annab see teadlaskonnale lootust, et ehk on ka Marsi metaanil samane allikas.

Vaata  NASA videoteadaannet: