NASA on alustanud kõnelusi Rahvusvahelise Kosmosejaama erakätesse viimiseks

Kaur Maran
, toimetaja
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: NASA / AFP / Scanpix

USA kosmoseagentuuri uus juht Jim Bridenstine on alustanud läbirääkimistega Rahvusvahelise Kosmosejaama haldamise erakätesse üle viimiseks.

1998. aastal orbiidile lastud ning hetkel ainsa mehitatud kosmosejaama tulevik on niigi ebaselge ning tõenäoselt lõppeb selle tegevus juba aastal 2028. Ometigi on NASA uus juht, Senatis ametissemääramiseks piisavalt poolthääli saanud Jim Bridenstine, asunud uurima võimalust kosmosejaama tööd niimoodi ümber korraldada, et suurem osa selle igapäevasest haldamisest läheks üle erafirmade kätesse, kirjutab Gizmodo.

Washington Postile antud intervjuus tunnistas Bridenstine, et on alustanud läbirääkimisi kosmosetööstuse suuremate firmadega. Selline areng sobib kokku ka NASA märtsikuus avaldatud madala Maa orbiidi kasutamise tulevikku käsitleva raportiga, milles toodigi välja vajadus erafirmade suuremaks kaasamiseks. Tema sõnul võiks koostöö toimuda näiteks konsortsiumi formaadis.

Kuigi millistest firmadest täpselt juttu olla võiks ei ole veel teada, on NASA raportis välja toodud sellised ettevõtted nagu Orbital ATK, SpaceX ja Sierra Nevada Corporation, kes teevad agentuuriga juba praegu edukalt koostööd.

Gizmodo uuris võimaliku kosmosekoostöö kohta ka Boeingult, kelle kõneisiku sõnul ei ole praegu veel midagi kindlat, kuid kogu kosmosetööstus vaatab ISSi arengut suure huviga.

Kosmosejaama erakätesse viimise eelisena nähakse, et see tekitaks firmadele motivatsiooni arendada inimkonnale kasulikke tehnoloogiaid ja vähendaks konkurentsi läbi ka olemasolevate tehnoloogiliste lahenduste hinda. Ohuks peetakse aga võimalikku kokkuhoidu mehitatud missioonide turvalisuse pealt.

NASA loodab muutused juurutada aastaks 2025, kuigi kuna tegemist on rahvusvahelise koostööprojektiga, võib erafirmade mängu tulekule saada saatuslikuks ülejäänud osapoolte – Euroopa Kosmoseagentuuri ESA või venelaste RosKosmose vastuseis.