Londonis sõlmitud laevanduskokkulepe eesmärk on kasvuhoonegaase poole võrra vähendada

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kaubalaev Manila lahes
Kaubalaev Manila lahes Foto: Romeo Ranoco / Reuters / Scanpix

Üleilmne laevandus paiskab atmosfääri umbes sama palju kasvuhoonegaase kui Saksamaa ning kui seda transpordiharu käsitleda riigina, siis oleks ta maailmas kuuendal kohal nende ainete eritajana. Rahvusvaheline Merendusorganisatsioon (Inernational Maritime Organization ehk IMO) võttis Londonis vastu otsuse vähendada laevandusest pärinevaid kasvuhoonegaase poole võrra, vahendab BBC.

Nagu ka lennundus ei lange laevandus ei Kyoto protokollide ega Pariisi kliimaleppe alla. Need rahvusvahelised kokkulepped tegutsevad riikide sisese tööstusega ning laevandus-lennundus ei ole rahvusvaheliste ettevõtmistena nende pädevuses.

IMO möödundnädalane otsus on esimene omalaadne. Otsuses seisab, et aastaks 2050 peab üleilmne laevandus vähendama kasvuhoonegaaside õhku paiskamist pooleni sellest hulgast mis mõõdeti 2008. aastal. Mitmeid riigid, nende hulgas USA ja Brasiilia oli igasuguste piirangute vastu aga samas paljud Euroopa Liidu maad ja ka Suurbritannia soovisid veelgi ulatuslikemaid piiranguid, vähemalt 70 protsenti. Otsuse näol on tegemist kompromissiga, mis rahuldab täielikult vaid väheseid riike.

IMO peasekretär Kitack Lim ütles BBC'le: «See esialgne strateegia on võtmetähtsusega punkt, mitte lõplik kindel otsus.»

Mitmed Vaikse ookeani saareriigid, keda oma veeläheduse tõttu üleilmne kliimamuutus ning veetaseme tõus eriti ohustavad, avasid IMO koosoleku. Marshalli saarte keskkonnaminister David Paul ütles: «[Otsuseni] jõudmine on olnud väga raske ning nõudnud kõikidelt riikidelt kompromisse. Seda enam väikestelt saareriikidel nagu minu kodumaa, kes tegelikult soovivad veelgi radikaalsemaid otsuseid.»

USA esindaja Jeffrey Lantz oli aga teist meelt. «Me ei toeta hetkel absoluutse vähendamiseesmärgi püstitamist. Lisaks soovime märkida, et emissioonide märgatav vähenemine laevandussektoris sõltub tehnilisest innovatsioonist ning energeetikatõhususe arendamisest,» ütles Lantz.

Lantz kritiseeris IMO't, et organisatsioon võttis selle teema üldse arutlusele. Lantzi hinnangul pole see teema nõnda väärika ühenduse vääriline, kirjutab BBC.

Tagasi üles