Kui palju teadust on riigile vaja? Milliseid erialasid peaks eelistama? Mida üldse saab heaks teaduseks lugeda? Nendele küsimustele otsib vastust akadeemik Andres Öpik.
Tellijale
Teadlaste hulk kasvab, aga vahendite hulk jääb samaks. Kuus küsimust teaduse valikutest (1)
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Paar nädalat tagasi (8. märtsil 2018) ilmus teadusajakirjas Nature professor Thomas Sinkjæri lugu[1] ideede finantseerimisest ning sellest, kuidas teadlasi vabastada bürokraatlikust survest nii, et taastuks nende julgus tulla välja parimate ja julgeimate ideedega olukorras, kus teadusgrantide hindamissüsteem on tegelikult justkui innovatsioonivaenulik. Uuenduslike ideede toetamiseks on tänapäeval vaja ilmselt hoopis ebatavalisemaid hindamismeetodeid ja mõtteviise üldisemalt. Samuti olid uued ideed ning nende olulisus ühiskondliku mõju kontekstis, lisaks teaduse oivalisuse tegelikule tähendusele ja selle hindamisele kõneks ka Natures 22. veebruaril ilmunud toimetusveerus[2].