Hawaii valehäires oli süüdi kehv disain

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Hawaii osariigi kodanikele saadetud valehäire
Hawaii osariigi kodanikele saadetud valehäire Foto: Caleb Jones /AP /Scanpix

Miks vajutas Hawaii osariigi ametnik valet nuppu ja saatis välja eksliku häireteate? Vastus peitub kehvas kujunduses, kirjutab disainiuurija Don Norman.

Tegemist oli inimliku veaga. Kuid küsimus seisneb selles, et mis laseb inimlikel vigadel põhjustada sääraseid suuri probleeme. Hawaii juhtumi taga oli teavitussüsteemi kehv disain. Uudisegaentuur Honolulu Civil Beat säutsust näeme milline oli ja arvatavasti on ka siiani kasutajaliides, mida vea teinud töötaja pidi kasutama. Süsteemi testimiseks pidi ta vajutama reale mis algab sõnaga drill.

Norman kirjutab, et on tagumine aeg sellised süsteemid tõsiselt ümber töötada. Kuigi pärast valiku tegemist olevat süsteem kasutajalt uuesti küsinud, kas ta tõesti soovib häiresignaali välja saata, siis see ei ole hea lahendus sääraste vigade vältimiseks. Teatavasti on pärast otsuse langetamist kasutaja veendunud, et on vajutanud õiget nuppu ning inimene ei lasku sügavamasse mõtisklusse. Esimene reaktsioon on lihtsalt küsimusele jaatavalt vastata ning oma tööga edasi minna.

Lihtsaks lahenduseks oleks korralikult läbi mõelda erinevate kasutajaliideste disain. Näiteks visuaalselt eraldada test-teatised ja päristeatised. Kui on vaja teha otsuseid, mida peaks nende tähtsuse tõttu üle kontrollima, siis seda peaks tegema teine inimene. Lihtsaid juhiseid järgides saab süsteemi teha sisuliselt lollikindlaks.

Loe Don Normani kirjutist täispikkuses.

Tagasi üles