Nõukogude liit ostis pepsikoolat sõjalaevade eest (3)

Hans Alla
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Kõigile endiste liidumaade elanikele tuntud limonaadi pepsikoolat müüdi igal pool kunagises suurriigis. Kuna Nõukogude rubla oli rahvusvahelisel turul väärtusetu tasuti limonaadisiirupi impordi eest natuuras.

Peamiseks vahetuskaubaks oli viin Stolitšnaja, mis viis limonaadimagnaadid viinamüügi osas konkurentidest ette. Kuid aastakümneid väldanud kaubandussuhte jooksul andis Nõukogude Liit limonaadi eest ära ka sõjalaevu ja isegi allveelaevu. Üürikeseks hetkeks kahekakümnendate aastate lõpul omas Pepsi sõjalaevastikku. Neid laevu siiski ei kasutatud oma peamise konkurendi The Coca-Cola Company vastu, vaid PepsiCo omandas need edasimüügi eesmärgil.

Pepsi oli esimene Ühendriikide toode, mida Nõukogude liidus ametlikult müüdi. Kaubalepe sõlmiti pärast 1959. aasta näitust Moskvas, mille korraldas USA valitsus oma riigi elu, olu ja toodete tutvustamiseks Nõukogude elanikonna hulgas. Tollane Ameerika asepresident Richard Nixon tutvustas isiklikult Nikita Hruštšovile pepsit kui võrratut jooki. Viimase poeg Sergei Hruštšov meenutab, et nõukogudemaal enneolematu jook lõhnas kohalike ninadele kui kingaviks. Näidismaitsmine oli PepsiCo töötaja Donald M. Kendalli kaval plaan laieneda Nõukogude turule ning selle abil saada eelis nõndanimetatud «koolasõdades» oma peamise konkurendi Coca-Cola ees. Kendall olevat Nixonile öelnud, et Hrustšov peab pepsit jooma. Plaan läks korda, kuigi PepsiCo juhid olid sellele vastu. Kendall, kellest hiljem sai kogu ettevõtte tegevjuht, tegutses nimelt oma parema äranägemise järgi ja otseste korralduste vastu.

Sääraselt sai pepsist märgiline toode Nõukogude Liidus, mille kultuuriline mõju oli tunduvalt laiem kui ainult limonaadijoojate hulgas. Tänapäeva Venemaal kultusstaatuses kirjanik Viktor Pelevin on sellelt fenomenilt võtnud ka oma 1999. aasta lilmunud romaani «Generatsioon P» pealkirja.

Ülejäänu on ajalugu. PepsiCo omandas Nõukogude turul monopoli, mis lõppes alles liidu lagunemisega. Pärast külma sõja lõppu on Pepsi käsi käinud halvemini kui Coca-Colal mis tänaseks naudib endiste liidumaade turgudel esikohta.

Loe 1990. aasta The Washington Posti artiklit kaubaleppest Pepsi ja Nõukogude liidu vahel.

Kommentaarid (3)
Copy
Tagasi üles