Avastus teispoolt Päikesesüsteemi: Pluuto-sondi järgmisel uurimisobjektil on ka looduslik kaaslane

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rosetta uuritud 67p Tšurjumov-Gerassimenko. Pilt on illustreeriv.
Rosetta uuritud 67p Tšurjumov-Gerassimenko. Pilt on illustreeriv. Foto: ESA/AP/Scanpix

New Horizonsi järgmise uurimisobjekti kohta on hiljuti ilmnenud mõndagi uut ja huvitavat, kirjutab ERR Novaator.

Pluutost tunamullu lähedalt möödunud kosmosesondi New Horizons järgmine reisisiht – väike taevakeha nimega 2014 MU69 on osutunud veel põnevamaks, kui seni oodatud, sest teadlased on avastanud, et sel vaid mõnekümne kilomeetrise läbimõõduga kehal on tõenäoliselt ka oma kuu, aga võibolla isegi ka mitu.

Avastusest andis Ameerika Geofüüsika Liidu konverentsil teada New Horizonsi teadusjuht Alan Stern, kes oli läinud suvel koos kolleegidega vaadelnud MU69 läbiminekuid taustale jäänud tähtede eest. Selle järgi, kuidas neil läbiminekuil ehk okultatsioonidel tähtede valgus muutus, said teadlased teha järeldusi ka MU69 kuju, koostise ja orbiidi kohta.

Kuju poolest võib see seejuures olla samasugune kahest kamakast koosnev keha, nagu tuntud komeet 67P/Tšurjumov-Gerassimenko, mille juures käis lähivaatlusi tegemas Euroopa kosmoseagentuuri sond Rosetta. Kui sellel selline kuju on, siis on see arvutuste järgi 15–20 kilomeetrit pikk.

Loe lähemalt ERR Novaatorist.