NASA avastas planeedi, millesuguseid peeti enne võimatuks (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kunstniku kujutis WASP-18b'st.
Kunstniku kujutis WASP-18b'st. Foto: NASA's Goddard Space Flight Center

Kosmoseagentuuri avastatud uut planeeti ei tohiks praeguste füüsikamudelite põhjal olemaski olla, kirjutab Independent.

Avastatud taevakivi nimi on WASP-18b ning selle teeb erakordseks asjaolu, et planeeti ümbritsev atmosfäär koosneb ülisuures osas vingugaasist (CO), kuid vett ei leidu seal peaaegu üldse. Kuna tegemist on esimese sedalaadi planeediga, mida teadlased on suutnud tuvastada, oletatakse et see pidi tekkima mõnel hoopis muul kui kõik teadaolevad hiiglaslikud gaasiplaneedid.

«WASP-18b koostis käib vastu kõigile ootustele,» ütles Independentile uuringu juhtivautor ja NASA Goddardi Kosmosekeskuse teadlane Kyle Sheppard. «Hetkel ei ole teada ühtki teist eksoplaneeti, mille atmosfääris oleks süsinikmonoksiid niivõrd domineeriva tähtsusega.»

Maast 325 valgusaasta kaugel asuva planeedi atmosfääri koostis tehti sealt meieni peegelduva valguse spektri analüüsimise teel. Uuringu tulemused näitavad selle kohta mõndagi muud ennenägematut. Kui esialgsed tulemused näitasid, et WASP-18b peal vett praktiliselt ei olegi, korrati vaatlusi veel ka Hubble’i komoseteleskoobiga.

Korduv-vaatlused kinnitasid esialgseid tulemusi – oma atmosfääri koostise poolest ei sarnane uus planeet ühegi teadaolevaga.

«Ainus võimalik seletus on, et atmosfääris on meeletutes kogustes süsinikmonoksiidi ja väga vähe veeauru, lisaks on tal olemas ka stratosfäär,» ütles Independentile uuringu kaasautor Nikku Madhusudhan. «See haruldane mõjurite kombinatsioon avab meile eksoplaneetide atmosfääride uurimiseks täiesti uue lähenemise.»

Nimelt ei saa WASP-18b olla kaugeltki ainus omalaadne planeet Universumis – lõputus Universumis on lihtsalt lõputult võimalusi sedalaadi nähtuste tekkeks. Nende edasise uurimise käigus loodaksid teadlased avada lähemalt ka hiiglaslike gaasiplaneetide teket.

Uuring ilmus ajakirjas The Astrophysical Journal Letters.