Vaata: esimene tulnuk-asteroid on ka täiesti ennenägematu kujuga

Kaur Maran
, toimetaja
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Euroopa Lõunaobservatooriumi kunstniku kujutis esimesest Päikesesüsteemi-välisest asteroidist Oumuamua. Foto: M. Kornmesser/AFP/Scanpix

Teadlased on teinud kindlaks, kuidas võib välja näha hiljuti läbi Päikesesüsteemi sööstnud tulnuk-asteroid. Tuleb välja, et tegemist oli tõelise kosmilise veidrusega, kirjutab New Scientist.

Tegemist on esimese Päikesesüsteemi-välise päritoluga asteroidiga, mis teadlased kunagi avastanud. Pärast selle vastamist oktoobri keskel kandis see lühiajaliselt vaid teaduslikku nimetust C/2017 U1, kuid praeguseks on see saanud juba ka «inimlikuma» nime Oumuamua, mis tähendab Hawaii keeles skauti.

Pärast ebatavalise taevakeha leidu, pöörasid mitmed teleskoobid oma pilgu selle orbiidile lootuses külalise kohta võimalikult palju teada saada. Kuigi tolleks hetkeks eemaldus Oumuamua juba Päikesesüsteemist kiirusega 95 000 kilomeetrit tunnis ja jäi seetõttu ka iga hetkega aina tuhmimaks, jõudsid tähetornid teha nii mõnedki järeldused selle kuju kohta.

Esimene märk sellest, et tegemist ei ole tavalise asteroidiga, oli seotud temalt Maale peegelduva valguse kogusega. Nimelt tuli välja, et taevakivi valgus muutus väga järsult tugevamaks ja tumedamaks ligikaudu 10 korda 7,3 tunni jooksul. Selline veider «plinkimine» viitas võimalusele, et tegemist pidi olema pikliku kehaga. Nüüdseks ongi teadlaste arvutused näidanud, et selle pikkus oli ligikaudu 400 meetrit, laius aga mitte enam kui 40.

Sellised mõõtmed on Päikesesüsteemis seninägematud. Tema tumepunane värvitoon on aga mõnevõrra sarnane Päikesesüsteemi äärealadel asuvate objektidega. Punaka tooni põhjuseks on tõenäoselt vee puudumine ja miljoneid aastaid kestnud kosmiliste kiirtega pommitamine.

Tõenäoselt on algselt mõne kauge tähesüsteemi ümbruses tekkinud Oumuamua lennanud sihitult läbi maailmaruumi juba sadu miljoneid aastaid.

«Oleme juba aastakümneid oletanud, et sellised objektid peaksid olemas olema. Nüüd saime esmakordselt otsese kinnituse,» ütles BBC uudistele NASA teadusmissioonide direktoraadi juht Thomas Zurbuchen. Ta lisas, et tegemist on ajaloolise avastusega, mis võimaldab esmakordselt uurida otseste vaatluste teel teistest tähesüsteemidest pärit materjale.

Veidra asteroidi vaatlusi kirjeldavad astronoomid teadusajakirjas Nature.