Cassini alustas esimest sööstu läbi Saturni rõngaste ja kaotas kontakti Maaga

Kaur Maran
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kunstniku kujutis Cassinist Saturni rõngaste taustal.
Kunstniku kujutis Cassinist Saturni rõngaste taustal. Foto: NASA/AFP/SCANPIX

Sööst läbi hiigelplaneedi kuulsate rõngaste on ühe ajaloo edukama kosmosemissiooni lõpu algus.

Aastaid Saturni ümbruses tiirelnud Cassini uurimisaluse kütus läheneb otsakorrale ja missioon lõpule. Enne kui alus lõplikult planeedi atmosfääri lendab ja seal hävib,  teeb ta aga läbi 22 keerukat ja ohtlikku sööstu läbi Saturni kuulsate rõngaste. Kuna lend toimub kiirusega 110 000 kilomeetrit tunnis, võib kokkupõrge väikseimagi kivi- või jääkübemega põhjustada tõsiseid kahjustusi.

Täna alanud sööstul suunatigi Cassini suur antenn aluse kaitsmiseks sõidu suunas. Lisakaitsega kaasneb aga omaette probleem – selle tõttu kaotas ta kontakti NASA kosmosekeskusega. Antenn jääb praegusse asendisse kuni neljapäevani, mil peaks taastuma ka side.

Sööstu jooksul mõõdab ja jäädvustab Cassini rõngaste ja planeedi atmosfäär ülaosa

Juhul, kui kõik hästi läheb, seisab tal ees veel 21 samasugust sööstu viie kuu jooksul, pärast mida lõpetab väike kosmosealus oma kuulsa missiooni Saturni atmosfääri lendamisega.

Selle viie kuu jooksul lubab NASA aga saada enneolematu lahutuse ja teadusliku väärtusega pilte ketastest.

«Me lõpetame selle missiooni terve portsu uute mõõtmiste ja uute vapustavate andmetega. Loodame saada teada palju uut Saturni atmosfääri struktuuri, koostise ja dünaamika ning planeedi kuulsate rõngaste kohta,» ütles Pariisi Observatooriumi teadlane Athena Coustenis BBC uudistele.

Muu hulgas tahetakse selgeks teha rõngaste mass ja selle kaudu ka vanus. Seda saab aga teha vaid läbi rõngaste lennates. Hetkel on samal tasemel võimalik nii see, et rõngad on sama vanad kui Saturn ise kui ka stsenaarium, mille kohaselt tekkisid rõngad hiiglasliku komeedi Saturni gravitatsiooni mõjul pisikesteks kildudeks purunemise tagajärjel.

Kõige varem võib raadioside taastuda neljapäeval kell 10 hommikul eesti aja järgi. Juhul, kui kommunikatsioon suudetakse taastada, peaks juba mõne tunni jooksul hakkama kohale jõudma ka pilte ja andmeid.

Cassini lõpp tuleb vaid kaks nädalat pärast uudist sellest, et kosmoselaev avastas Saturni kuu Enceladuse pinnalt välja vesinikujoad, mida teadlased tõlgendavad tõendina kuu jäise pinna all valitsevatest elutegevuseks sobilikest tingimustest.