Foto: Juno tabas lähivaates Jupiteri Väikese Punase Laigu

Kaur Maran
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kosmosealus Juno tabas kaamerapilti Jupiteri Väikese Punase Laigu.
Kosmosealus Juno tabas kaamerapilti Jupiteri Väikese Punase Laigu. Foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gerald Eichstaedt/John Rogers

Kaamerasse tabati Jupiteri kuulsa Suure Punase Täpi väike, aga aina suuremaks kasvav õde, teatas NASA.

Üks Jupiteri ikoonilisematest tunnustest on tema kuulus Suur Punane Täpp – teleskoobi abil isegi Maalt nähtav hiiglaslik punav tormisilm, mille läbimõõt ületab isegi terve meie planeedi oma. Mõnikümmend aastat tagasi avastasid astronoomid aga, et Suurel Punasel Täpil on väike õde, kes hakkas 2005. aastal erinevate tormide koondumise tagajärjel kasvama ning muutus seni teadmata põhjustel punaseks. Mõistagi sai see täpp endale nimeks Väike Punane Laik.

Nimest ei tasu aga end petta lasta – NASA teatel on tegemist «suuruselt kolmanda punaka antitsükloni-ovaaliga planeedil». Nüüd on kosmoseagentuuri Juno uurimisalus saatnud Maale ka foto sellest meie mõistes hiiglaslikust tormist.

Nimelt hindavad teadlased tuulekiiruseks tormisilmas ligikaudu 618 kilomeetrit tunnis, mis on peaaegu kaks korda kiirem kui kõige kiiremad orkaanid Maal.

Kõik Juno tehtud pildid on avaldatud ja nendeg saab tutvuda siin.

Kosmosealus Juno tabas kaamerapilti Jupiteri Väikese Punase Laigu.