Piltuudis: Hubble piilub müstilise musta auguga galaktikasse

Riin Aljas
, teadustoimetuse juhataja
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
RX J1140.1+0307
RX J1140.1+0307 Foto: NASA/ESA/HUBBLE/

NASA ja Euroopa Kosmoseagentuuri (ESA) Hubble’i teleskoop püüdis kinni imeilusa Neitsi tähtkujus asuva galaktika. RX J1140.1+0307-nimeline pilt paljastab aga huvitava küsimuse.

Ehkki esmapilgul näib galaktika tavalise spiraalse galaktikanagi nagu meie Linnutee, pole see päris nii.

Enamike suuremate galaktikate keskel asub hiiglaslik must auk, osa galaktikate keskmest leiame aga vahel ka kergemad, keskmise massiga mustad augud. Pildi peal asuv galaktika omapära peitubki asjaolus, et selle keskel asuv must auk on üks kõige väiksema massiga mustadest aukudest, mida inimesed üldse tuvastada on suutnud. Galaktika kütkestab teadlasi aga seda enam, et tavapärased arvutused selle juures ei klapi, sest musta augu massist tulev mõju on nii väike. Nii võivad selles galaktikas rolli mängida veel muud nähtused, mida praegu seletada ei suudeta.