Uuring: Põhja-Jäämeri on juba sajandi keskpaigas hästi läbitav

Riin Aljas
, teadustoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pilt on illustreeriv
Pilt on illustreeriv Foto: ** MANDATORY BYLINE ** PIC BY CH/Caters News Agency

Põhja-Jäämere veeteed muutuvad sel sajandil hästi läbitavaks isegi siis, kui kasvuhoonegaase suudetakse parimal moel vähendada. Mõnel aastal saab tavaliste laevadega sõita pea 12 kuud. 

Nii näitab augusti lõpus ajakirjas Geophysical Research Letters avaldatud Readingi Ülikooli teadlaste uuring. Viit eri kliimamudelit kasutades ennustasid Readingi Ülikooli meteoroloogid, et juba 2050. aastal on Põhja-Jäämeres laevateid kaks korda rohkem kui praegu, sealjuures pääsevad sealt läbi ka mitte jääoludes sõitmiseks mõeldud laevad.

Seda juhul, kui Pariisi kliimaleppe käigus paika pandud kasvuhoonegaaside vähendamise eesmärki suudetakse täita. Muul juhul peaksid vähesel määral jääoludes sõitmiseks kohandatud laevad suutma Põhja-Jäämerd sajandi teises pooles läbida vahel peaaegu aastaringi. Siiski rõhutavad uuringu autorid, et aastati võib jää olukord suuresti erineda.

Uuringu tulemused on olulised, sest Arktika läbimine pakub palju majandusvõimalusi. «Peamiselt ollakse Arktika teedest huvitatud, sest nii saaks Vaikse ja Atlandi ookeani vahelist sõiduaega tunduvalt lühendada ning kulusid kokku hoida. Seni on neid laevateid kasutanud vaid vähesed laevad, sest nende jääkindlusele pole saanud veel täiel määral loota,» selgitas BBC-le üks uuringu autoreid Nathanael Melia.

Kui praegu kulub Euroopa laevadel Suessi kanalist Ida-Aasiasse ja sealt Rotterdami sõitmiseks umbes 30 päeva, lühendaks Arktika otsetee teekonda sajandi keskpaigaks 23 päevani ning sajandi lõpuks 22 päevani. Kui Pariisi kliimaleppest aga kinni pidada ei suudeta, lüheneks aeg veelgi, vastavalt 20 ja 17 päevani.

Readingi Ülikooli teadlaste optimismist hoolimata jääb osa eksperte laevade tormijooksu suhtes aga skeptiliseks, sest ehkki Põhja-Jäämeres sõitmine võib laevateed lühendada, on vees ujuvad jääkamakad laevadele ikkagi ohtlikud ning nii võivad osa laevafirmad ikkagi traditsioonilisemate laevateede kasuks otsustada, vahendas BBC. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles