Avastus: gravitatsioonilaineid nähti jälle! (1)

Riin Aljas
, teadustoimetaja
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kahe musta augu liitumise illustratsioon.
Kahe musta augu liitumise illustratsioon. Foto: T. Pyle/LIGO

Detsembris taas kinni püütud gravitatsioonilained näitavad, et neid on tõepoolest võimalik tuvastada.

Gravitatsioonilained registreeriti jõuludel USA-s Laserinterferomeetri-Gravitatsioonilainete Observatooriumis (LIGO). Tulemus tehakse avalikuks ajakirjas Physical Review Letters. Samade detektoritega avastati gravitatsioonilained ka esimest korda mullu septembris.

Sarnaselt eelmise korraga, püüti uued lained kinni 1,4 miljardi valgusaasta kaugusel, kahe musta augu liitumisel. Ehkki augud olid väiksemad kui septembri lainete püüdmisel, oli nende mass ikkagi 14 ja kaheksa korda suurem kui Päikesel. Tänu väiksematele aukudele suudeti aga liitumist näha kauem kui esimesel korral.

Teadlaste sõnul on gravitatsioonilainete teistkordne avastamine oluline juba seetõttu, et kui esimene kord näitas, et LIGO suudab selliseid avastusi teha, siis teistkordne lainete registreerimine näitab uue ajastu algust, kus gravitatsioonilainete tuvastamine muutub rutiiniks ning pakub universumi uurimiseks palju uut informatsiooni. Ka aitab avastus veenda skeptikuid, kes esimestes lainetes kahtlesid. Samuti näitab avastus, et senine gravitatsioonilainete teooria peab paika.

Mis gravitatsioonlained nii oluliseks teeb?

Oma erakordsuses sarnaneb gravitatsioonilainete tuvastamine mõneti teise suure, samuti sajandi avastuseks tituleeritud füüsikasündmusega, Higgsi bosoni leidmisega 2012. aastal. Sarnasus on ühelt poolt sisuline: mõlemal juhul oli tegu kauaoodatud kinnituse leidmisega ammusele teoreetilisele ennustusele.

Teisalt ühendab neid teatud 19. sajandi hõng ehk elamuslikkus, mida tänapäeva teaduses kohtab juba harva. See on võimalus osa saada hetkest, pärast mida pole meie arusaam maailmast enam endine. Need hetked, mis saja ja rohkema aasta eest olid enamasti peidetud akadeemiate saalidesse, on nüüd veebivõimaluste vahendusel jälgitavad igas maailma punktis.

Vaata gravitatsioonilainete kohta seletust Postimehe stuudiost.