Nullist ehitatud antibiootikumid võivad lahendada resistentsuse probleemi

Riin Aljas
, teadustoimetuse juhataja
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Uusi antibiootikume otsitakse pidevalt, sest bakterid muutuvad eelmistele kiiresti immuunseks. Pilt on illustreeriv Foto: Jonathan Brady/PA Wire/Press Association Images

Keemikud suutsid taasluua populaarse antibiootikumiga sarnase ühendi, mis suudab võidelda nende bakteritega, mis on juba seniste ravimite vastu immuunsed.

Inimesed on antibiootikumidega juba nii harjunud, et osadele bakteritele muidu võimsad ravimid enam ei mõjugi. Seetõttu otsivad teadlased pidevalt viise, kuidas antibiootikume uuendada, et selle probleemiga võidelda.

Täna ajakirjas Nature avaldatud uuringus näitasid Harvardi ülikooli keemikud, kuidas nad suutsid täiesti algusest peale luua populaarsele antibiootikumile erütromütsiin sarnased molekulid. Uued molekulid tekitavad võimaluse luua üle 300 erütromütsiini versiooni. Juba olemasolevat ravimit muutes poleks see võimalik olnud.

Uued variandid suudavad tappa ka neid baktereid, mis on praeguseks olemasolevatele antibiootikumidele juba resistentseks muutunud. Kuigi läheb veel aega, kuni uued variandid päris ravimitesse jõuavad, on keemikud nende mõju suhtes optimistlikud. «Juba see, et suudame tekitada teistsuguse ülesehitusega analooge avab ukse uuteks kombinatsioonideks, millest me varem poleks osanud unistadagi,» kommenteeris leidu ajakirjale Nature California La Jolla Scripps Research Instituudi keemik Phil Baran.

Aastate jooksul on teadlased üritanud erütromütsiini kõikvõimalikul moel muuta, et see bakteritega taas võidelda suudaks. Viimasel ajal hakkasid aga valikud otsa saama. Täna avaldatud tulemused erinevad aga sellepoolest, et muutma ei hakatud olemasolevaid erütromütsiini variante, vaid molekulid ehitati nullist üles. See ei olnud aga lihtne: molekulide ehitamine võttis viis aastat. Praeguseks on uurimisrühm molekule testinud aga erinevate bakterite vastu ning suuremas osas on katsed olnud edukad. Teisalt on katsed seni piirdunud bakteritega ning loomade peal testimiseni veel jõutud ei ole.