UURI LÄHEMALT! Tšehhi kunstnik ladus kõik teadaoelvad planeedid lõuendile – te pole enamikust vist kuulnudki

Uuendatud 10. juuli 2024, 21:31
«Eksoplaneetide loomaaed».
«Eksoplaneetide loomaaed». Foto: Martin Vargic

Martin Vargic on Slovakkiast pärit kosmoseentusiast, autor ja graafiline kunstnik, kes on loonud kaks uut infograafikaplakatit, mis kujutavad ligi 1600 erinevast tüübist ja suurusest eksoplaneete. Üks neist kannab nime «Jää- ja kivimaailmad» (Icy and Rocky Worlds) ning teine on «Eksoplaneetide loomaaed» (The Exoplanet Zoo).

Vargic on olnud astronoomiast ja kosmosest huvitatud nii kaua, kui ta mäletab. Kui ta oli 10-aastane, kasutas ta oma pere teleskoopi, et uurida Kuu kraatreid, Jupiteri kuusid ja Veenuse faase, vaatamata valgusreostusele oma elukohas.

«Nii harva, kui tal õnnestus näha selget taevast ja Linnuteed, ikka hämmastas teda tähtede rohkus,» selgitas Vargic väljaandele Universe Today.

2015. aastal neelas ta raamatuid astronoomiast, kosmoloogiast, kosmoseuuringutest ja füüsikast ning lõi esimese versiooni oma ambitsioonikatest infograafikatest. 2019. aastal, pärast kolmeaastast tööd, avaldas Vargic visuaalse raamatu universumist, astronoomiast ja kosmoseuuringutest «Curious Cosmic Compendium».

«Kümme lehekülge «Compendiumis» olid pühendatud ainult eksoplaneetidele, nende temperatuur tõusis lehekülg lehekülje järel, kuni need muutusid pruunideks kääbusteks ja punasteks kääbusteks,» selgitas Vargic Universe Todayle.

Kõik see töö viis nende kahe uue eksoplaneedi infograafikaplakati loomiseni.

Eksoplaneetide mitmekesisuse plakat

«Plakatil on teaduslike mudelite ja ajakohaste andmete abil kunstiliselt visualiseeritud üle 1100 teadaoleva eksoplaneedi erineva tüübi, järjestatuna nende tähtedelt saadava soojushulga järgi, võrreldes nende suhtelisi suurusi ja andes aimu, kuidas need võivad välja näha,» selgitab Vargic oma veebisaidil.

Eksoplaneetide loomaaed

«Eksoplaneetide loomaaed» kujutab planeete, mis muutuvad järjest kuumemaks vasakult paremale. See hõlmab ka kõige kuumemat teadaolevat kiviplaneeti, 55 Cancri e. Plakatil on näha eksoplaneete nende veidrates ja imetabastes vormides, sealhulgas vanim teadaolev eksoplaneet PSR-B1620-26b.

«Eksoplaneetide loomaaia» lähivõte näitab vanimat teadaolevat eksoplaneeti, PSR B1620-26b.

Plakatil on ka WASP-12b – tulikuum gaasigigant, mis on oma tähele nii lähedal, et on moondunud munakujuliseks.

Mõlema infograafika lõpetamine võttis aega umbes 6–7 kuud. Vargic töötas mõlema kallal samaaegselt, luues planeetide tekstuure ja renderdades planeete ükshaaval.

«Eksoplaneetide loomaaial» on kujutatud ka gaasigigant Eburonia. See asub 134 valgusaasta kaugusel, tiirleb oma tähe ümber vähem kui viie päevaga ning on nime saanud Belgia hõimu Eburones järgi.

«Mõlema eksoplaneedi infograafika andmed koguti kolmest avalikust eksoplaneetide andmebaasist: The Extrasolar Planet Encyclopaedia, NASA Exoplanet Archive ja ExoKyoto,» selgitas Vargic.

Gaasigigantide eksoplaneetide värvid põhinevad Sudarsky skaalal. See võtab arvesse erinevaid kemikaale ja planeedi atmosfääride temperatuure. Vargic kasutas allikana ka olemasolevaid eksoplaneetide illustratsioone.

Vargici töö, sealhulgas kõrge eraldusvõimega versioone tema infograafikatest, saab näha veebilehel halcyonmaps.com.

Allikad: Universe Today ja ScienceAlert