K, 7.12.2022

Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 3
Ryugu asteroid.
Ryugu asteroid. Foto: Handout

Pärast kuus aastat kestnud Jaapani kosmosemissioonilt tagasi toodud haruldaste proovide analüüsimist arvavad teadlased, et vesi võis Maale sattuda meie päikesesüsteemi välisservadest pärit asteroididelt.

Et elu päritolust ja Universumi kujunemisest rohkem aimu saada, uurivad teadlased materjali, mis toodi maale 2020. aastal Ryugu asteroidilt. Jaapani kosmosesond Hayabusa-2 kogus taevakehalt 5,4 grammi kive ja tolmu.

Tänaseks on juba avaldatud ka mõned uuringud ning juunis teatas üks teadlaste töörühm, et nad on leidnud orgaanilist ainet, mis näitab, et mõned aminohapped – osa elu «ehitusklotsidest» - võisid moodustuda kosmoses.

Värskelt ajakirjas Nature Astronomy avaldatud uuringus kirjutavad teadlased, et Ryugult kogutud proovid võivad anda vihjeid, kuidas ookeanid Maale miljardeid aastaid tagasi tekkisid. «Lenduvate ja orgaaniliste ainete rikkad C-tüüpi asterodid võisid olla Maa vee üheks peamisteks allikateks,» järeldavad teadlased. Kuigi nad möönavad, et arutada on seal veel palju, arvavad nad, et Ryugult leitud orgaaniline aine kujutab endast tõenäoliselt üht olulist päritolukohta. Ainsaks nad seda siiski ei pea.

Ryugult kogutud kivid ja tolm.
Ryugult kogutud kivid ja tolm. Foto: Handout /JAXA / AFP /Scanpix

Hayabusa-2 saadeti umbes 300 miljoni kilomeetri kaugusel asuvale Ryugule 2014. aastal. Maa orbiidile naases sond kaks aastat tagasi ning saatis Maale proove sisaldanud kapsli.

«Ryugult saadud osakesed on kahtlemata ühed kõige puhtamad, mis praegu laboriuutinguteks kättesaadavad on ning nende väärtuslike proovide uurimine laiendab kindlasti meie arusaama varajases Päikesesüsteemis toimunud protsessidest,» kirjutavad teadlased oma artiklis.