E, 3.10.2022

Aegruumi raputavad kosmilised värinad ja kajad tähtede surmaorust - kolmas gravitatsioonilainete püüdmisperiood oli edukas

Mariliis Kolk
, reporter-toimetaja
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 1
Kunstniku nägemus kahe neutrontähe ühinemisest. Selliseid sündmusi gravitatsioonilainete jälgimine tuvastada võimaldabki. Foto: ESO/L. Calcada/M. Kornmesser/ HANDOUT

Käesoleva nädalaga võib lõpetatuks lugeda Euroopa Gravitatsiooniobservatooriumi suurprojekti, LIGO ja Virgo interferomeetrite kolmanda gravitatsioonilainete vaatlusperioodi. Sellega toodi inimesteni kuhjaga teavet seninähtamatutest universumisoppidest.

​Kolmanda vaatlusperioodi jooksul tuvastasid Virgo ja LIGO 35 gravitatsioonilaine sündmuste. Nädala alguses avaldatud kokkuvõtted pakuvad enneolematu vaate äärmuslike kosmiliste sündmuste seni avastamata maastikule ja annavad infot mustade aukude omaduste kohta. See on teadlastele abiks ka neutrontähtede uurimisel.

«Mäletan hästi kõigi meie teadlaste entusiasmi, kui 2016. aasta alguses gravitatsioonilainete esimesest avastusest kuulsime. Nüüd, vähem kui kuus aastat hiljem, on lisandunud palju väärtuslikku teavet, mis annab uue perspektiivi paljudele universumi tahkudele, nagu näiteks mustade aukude või neutrontähtede populatsioonidele,» ütles Trieste ja INFNi ülikooli Virgo koostööprojekti liige Edoardo Milotti.