New Scientist ⟩ Lennukite kondensatsioonijäljed on kliimale ohtlikud. Kas neist on võimalik lahti saada? (2)

David Hambling
, New Scientist
Copy
Foto: George Pachantouris/Getty Images

Pilvede jälgimine on suurepärane stressimaandaja – lapsed armastavad neis erinevaid kujundeid otsida ning ka täiskasvanud leiavad teatava rahu nende kaugete vatitupsude hõljumise jälgimises. Pilved näivad ilusad ja süütud.

Seda ühe erandiga. Nimelt võivad need pikad jäljed, teisisõnu joonpilved, mida tihti lennukite järel märkame, paista küll küll üsna kahjutud, kuid tegelikult nad seda ei ole. Needsamad pilverajad panustavad jõudsalt kliimamuutustesse, sest nad suudavad endas soojust talletada.

Suurbritannia Manchesteri Metropolitani Ülikooli atmosfääriteadlane David Lee väidab, et need on ka ühed vähestest kliimamuutuste tekitajate ilmingutest, mida nii selgelt jälgida on võimalik.

Pilved lennukite taga tekivad, kui kondenseerunud vesi lennukist väljunud tahmaosakeste ümber jääkristalle moodustab. Kuid see ei pea tingimata nii olema – uljad teadlased ja insenerid on aastakümneid teinud katseid luurelennukitega, alternatiivsete mootoritega ja tehisintellektiga, mis tõestavad, et nähtust on võimalik peatada. Küll aga ei saa see olema lihtne, sest see nõuab tõenäoliselt kogu lennuliikluse ümberkujundamist.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles